Menu

Sök

#sfichatt

© 2012 BlogName - All rights reserved.

Firstyme WordPress Theme.
Designed by Charlie Asemota.

Ett gammalt papper del 2…

August 29, 2012 - Author: boki - No Comments

Min svärmor är full av intressanta historier ur sitt liv. Vad har min svärmor med illitterata att göra? Hon har jobbat som lärare i över 40 år och då bl.a. med läs- och skrivinlärning. För barn. Jag har tankat henne på idéer kring ljudinlärning, läsinlärning, läsning, kodknäckning och känner fortfarande att det finns en hel del kvar att lära sig! Men det är en historia ur min svärmors egna barndom jag tänker på när jag funderar på tillfället kring det gamla pappret med diktamen på somaliska jag skrev för 2 år sedan.

Först tittar jag på ett papper som en elev som aldrig gått i skola i sitt hemland har skrivit:

 

Datumet skrev jag. Jag tror att om du anstränger dig så ser du att eleven skrivit och suddat sitt namn flera gånger. Modersmålsläraren stod bredvid när eleven skrev sitt namn för att sedan ställa sig vid tavlan och diktera texten vi försäkrat oss om att alla förstod. Tycker därför att namnet hamnade rätt och pappret kom åt rätt håll.

Nu till den smaskiga historien om min svärmors skolgång. Hon berättade att hon hade det svårt i skolan, att hon inte var ‘mogen’.  Hon hade knäckt koden redan i ettan, men hon ville leka.

“Min mor tråglade och tråglade med den där tråkiga läsläxan, men jag var inte intresserad. Någon gång i fyran, vårterminen i fyran, lossnade det! Då tyckte jag att det var roligt. Ja, jag tyckte det var roligt att gå i skolan hela tiden, men i fyran tyckte jag att det var roligt att lära sig.”

Enligt UNESCO tar det fyra år att bli funktionellt litterat på modersmålet och så här definieras ‘literacy’:

“The United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO) defines literacy as the “ability to identify, understand, interpret, create, communicate and compute, using printed and written materials associated with varying contexts. Literacy involves a continuum of learning in enabling individuals to achieve their goals, to develop their knowledge and potential, and to participate fully in their community and wider society.”

Det var en tung sten som flyger i överljudshastighet att släppa på eleven! Hur i hela friden tänker vi kring tiden och timmarna på sfi och varför erbjuds det inte obligatorisk alfabetisering på modermålet? Är det en ekonomisk fråga eller är det en medborgarfråga?

“…enabling individuals to achieve their goals, to develop their knowledge and potential, and to participate fully in their community and wider society.”

Hur lång tid tar det för en illitterat att bli funktionellt litterat på ett andraspråk?

Är så oerhört tacksam för de två modersmålsstödjare jag har i klassen. Utan dem skulle undervisningen falla platt till marken. Eleverna ska inte gissa sig till vad jag säger – de ska ÄGA kunskapen och FÅ MAKTEN att styra över sin framtid i det nya landet!

Så tacksam mot mina kollegor som vill genomföra alfabetisering på modersmålet och ta upp striden för elevens rätt till sitt språk! Kollegor som inte begränsas av sfi-skolans ekonomiska förutsättningar. Kollegor som ser möjligheter och hittar lösningar!

Categories: Rätt Steg, Undervisning - Tag: , , , , , ,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *